Czcionka:
Kontrast:

Wydarzenia

czytaj

Sport

czytaj

Konsultacje

czytaj

Odsłony: 1271
Pin It

Cel główny

Głównym celem programu jest uświadomienie rodzicom i opiekunom dzieci znaczenia wczesnej profilaktyki astmy

oraz stworzenie dzieciom zagrożonym chorobą możliwości optymalnej jakości życia.

 
Cele szczegółowe

- Edukacja rodziców i opiekunów dzieci w zakresie umiejętności obserwacji objawów astmy,

- Zmiana percepcji dziecka z astmą jako osoby z pełnymi możliwościami rozwojowymi.

 

 1. Problem alergii i astmy

 1.1 Występowanie astmy

Astma oskrzelowa jest jedną z najczęściej występujących chorób przewlekłych. Światowa Organizacja Zdrowia

szacuje, że cierpi na nią od 100 do 150 milionów ludzi. Choruje ok. 6% dorosłej populacji świata, a liczba chorych

wzrasta przeciętnie o 50% w ciągu dekady. W Polsce z powodu astmy cierpi 8,6% dzieci i 5,4% dorosłych, a więc

ponad 2 miliony osób.

 

1.2 Co to jest astma?

W otaczającym nas świecie występuje wiele czynników zwanych alergenami, których nie toleruje ludzki organizm.

Astma oskrzelowa jest reakcją na niektóre z nich.

 

1.3 Czynniki wywołujące astmę

Napady astmy wywoływane są przez:

- różnego typu alergeny - roztocza, pyłki, zarodniki grzybów;

- wirusowe zapalenia dróg oddechowych;

- czynniki drażniące - dym tytoniowy, zanieczyszczenia, zapachy;

- czynniki fizyczne - zimne powietrze, wysiłek fizyczny, hiperwentylacja, zmiana pogody;

- niektóre leki - niesteroidowe leki przeciwzapalne;

- czynniki emocjonalne - śmiech;

- czynniki hormonalne - ciąża, choroby tarczycy;

 

1.4 Objawy astmy

W układzie oddechowym pod wpływem tych czynników rozwija się proces zapalny błony śluzowej. Oskrzela

reagują skurczem tak, że przepływ powietrza jest ograniczony. W konsekwencji u chorego występują trudności w oddychaniu,

świszczący oddech, kaszel, duszność. Objawy te występują zwłaszcza w nocy lub we wczesnych godzinach

rannych. Powtarzające się stany zapalne dróg oddechowych prowadzą do ich nadwrażliwości, a nawet do trwałego uszkodzenia.

Astma oskrzelowa jest chorobą cechującą się długoletnim przebiegiem i skłonnością do nawrotów dolegliwości,

które z różnym nasileniem trwają przez całe życie. W zasadzie choroba jest nieuleczalna, ale dzięki wczesnemu rozpoznaniu można uniknąć zaostrzeń i ciężkiego przebiegu, a co szczególnie ważne, nieodwracalnych uszkodzeń dróg oddechowych.

 

1.5 Co to jest alergia?

Wiele osób myli alergię z astmą. Są to pojęcia pokrewne, ale nie tożsame. Można mieć alergię z objawami astmy

lub bez takich objawów.

Alergia jest nadmierną reakcją na określone czynniki tj. pyłki, sierść zwierząt, niektóre leki lub składniki pokarmów.

Reakcja ta może przybierać różne postaci: łzawienie i swędzenie oczu, zatkany nos lub katar, rumień skóry bądź wywoływać objawy astmy. Astma jest jedną z reakcji, jaka może występować w alergii. Można również mieć astmę, nie będąc uczulonym na żaden określony czynnik, a po prostu nadwrażliwe drogi oddechowe.

 

 2. Profilaktyka astmy

2.1 Profilaktyka pierwotna - zapobieganie rozwojowi astmy

Celem profilaktyki pierwotnej jest zapobieganie występowaniu choroby u osób obciążonych genetycznie (rodzinnie)

rozwojem alergii i/lub astmy.

Uważa się, że ryzyko rozwoju choroby alergicznej i astmy oskrzelowej u dziecka zależy przede wszystkim od

obecności alergii u matki, ojca oraz innych członków rodziny. Przyjmuje się, że ryzyko to wynosi 55-80%, gdy u obojga rodziców występują objawy choroby alergicznej, 70-80% gdy oboje rodzice uczuleni są na ten sam alergen i mają tę samą chorobę alergiczną, 30-35% gdy objawy dotyczą jednego z nich i 15-20% przy braku takiego obciążenia.

Uczulenie jest istotnym elementem, często poprzedzającym występowanie astmy. A zatem profilaktyka pierwotna

polega na działaniach w okresie dzieciństwa. W tym zakresie prowadzone będą działania edukacyjne w realizowanym programie szkolnym.

 

 2.2 Profilaktyka wtórna - zapobieganie zaostrzeniom astmy

Profilaktyka wtórna polega na niedopuszczaniu lub znacznemu ograniczeniu występowania zaostrzeń już rozpoznaneji leczonej astmy. Zasadniczym jej celem jest powstrzymanie/zwolnienie rozwoju zmian destrukcyjnychi strukturalnych w oskrzelach. Metody profilaktyki wtórnej można podzielić na: farmakologiczne i nie farmakologiczne.

Działania nie farmakologiczne polegają na ograniczeniu narażenia dzieci na silne alergeny np. roztocza kurzu domowego, pyłki drzew, traw itd. gdyż uczulenie na nie zwłaszcza w okresie niemowlęcym stwarza wysokie ryzyko astmy w wieku późniejszym. Działania farmakologiczne zalecane są przez lekarza alergologa i do jego wskazań powinni

dostosować się rodzice lub opiekunowie.

 

3. Uzasadnienie realizacji programu w młodszych klasach

szkół podstawowych

Astma oskrzelowa to choroba przewlekła, jednakże z wcześnie wykrytą i prawidłowo leczoną astmę można normalnie żyć. Zbyt późne rozpoznanie astmy oraz jej niekontrolowany przebieg może doprowadzić do nieodwracalnych zmian w drogach oddechowych i inwalidztwa. Dlatego bardzo ważne jest wczesne wykrycie astmy już u małych dzieci i zapobieganie rozwojowi pełnych objawów choroby.

 

 Program edukacyjny „Wolność Oddechu – Zapobiegaj Astmie” został wprowadzony w trosce o zdrowie polskich dzieci i umożliwienie im normalnego rozwoju i życia.

Odsłony: 1415
Pin It

W naszej szkole realizowany jest program;” Wolność oddechu – zapobiegaj astmie”

  Opis programu

 

Odsłony: 1262
Pin It

 

WYNIKI SZKOLNEGO KONKURSU

 

„ WYKORZYSTUJĘ ZDOBYTĄ WIEDZĘ W PRAKTYCE”

 

 

MAKSYMALNA LICZBA PUNKTÓW DO ZDOBYCIA -  27

 

 

1. Magdalena Brzozowska   kl. IIIa          25 pkt.

2. Alicja Bajtus                     kl. III d          22 pkt.

3. Kornelia Wargosz            kl. III d          22 pkt.

4. Jędrzej Ryll                       kl. III a          22 pkt.

5. Kamil Kalbarczyk            kl. III a           21 pkt.

6. Marta Pomarańska           kl. III b          20 pkt.

 7. Małgorzata Kajut              kl. III b          20 pkt.

 8. Wiktoria Białkowska         kl. III d          20 pkt.

 9. Aneta Nickel                       kl. III c           19 pkt.

 10. Mateusz Nowakowski      kl. III c           18 pkt.

 11. Piotr Dańczyszyn              kl. III a           18 pkt.

 12. Michał Kukliński              kl. III c           17pkt.

 13. Kinga Rejwer                    kl. III b           17 pkt.

 14. Mikołaj Idaczyk                kl. III d           16 pkt.

 15. Szymon Frankiewicz        kl. III d           16 pkt.

 16. Patryk Kaniecki                kl. III a           15 pkt.

 17.Jacek Jackiewicz                kl. III c           13 pkt.

 18. Cezary Chiliński                kl. III c           8 pkt.

 19. Klaudiusz Paliński             kl. III b           7 pkt.

20. Dominika Kozak                kl. III b           6 pkt.

 

 

 

    Dziękujemy wszystkim za udział i gratulujemy                

             

                                                                                 Organizatorzy konkursu

                                                                                                                                      Barbara Bedra, Dorota Timoszuk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odsłony: 2069
Pin It

W konkursie wzięło udział 20 uczniów, po 5 z każdej klasy.

Kl. IIIa – wych. Barbara Bedra

    1.Magdalena Brzozowska

    2. Piotr Dańczyszyn

    3. Kamil W Kalbarczyk

    4. Patryk Kaniecki

    5. Jędrzej Ryll

 

Kl. III b – wych. Dorota Timoszuk

  1. Małgorzata Kajut

  2. Dominika kozak

  3. Klaudiusz Paliński

  4.  Pomarańska Marta

  5. Kinga Rejwer

 

Kl. III c – wych. Krystyna Kamoda

  1. Cezary Chiliński

  2. Jacek Jackiewicz

  3. Michał Kukliński

  4. Aneta Nikel

  5. Mateusz Nowakowski

 

Kl. III d – wych. Alicja Fanslau

  1. Alicja Bajtus

  2. Wiktoria Białkowska

  3. Szymon Frankiewicz

  4. Mikołaj Idaczyk

  5. Kornelia Wargosz


    WYNIKI KONKURSU

Odsłony: 1573
Pin It

Dnia 27.04.2011 r odbył się szkolny konkurs „ Wykorzystuję zdobytą wiedzę w praktyce” dla uczniów klas trzecich  naszej szkoły. Organizacją oraz przeprowadzeniem konkursu zajęły się wychowawczynie klasy III a i kl.III b: panie Barbara Bedra i Dorota Timoszuk.
Odsłony: 1845
Pin It

          Misterium było na tyle nietypowe, iż rozgrywało się w dwóch płaszczyznach historycznych i dosłownych poziomach sceny teatralnej.

- na niższym poziomie sceny jako pantomima przedstawiona została historia sprzed 2000lat.

- oraz scenki z życia codziennego uczniów nawiązujących w pewnym sensie do kolejnych stacji drogi krzyżowej.

          Dyrekcja i uczniowie dziękują Pani Halinie Sąsiadek za możliwość obejrzenia
wspaniałego przedstawienia.

MŁODZI AKTORZY TO:
Jezus- Wojtek Linowski (gimnazjum)
Uczeń I (Bilety) Dominika Skibińska, Eliza Topczewska
Uczeń II (Ściąganie) Wiktoria Smolarska
Uczeń III (Wagary) Julia Sosnowska
Uczeń IV (Wypychanie młodszych z kolejki) Agnieszka Matyka
Uczeń V (Napisy na krzesłach, ławkach) Piotr Matyka
Uczeń VI (Alkohol) Natalia Przybysławska
Uczeń VII (Flimy pornograficzne) Wiktoria Smolarska
Anioł I (Bilety) Kasia Krupska
Anioł II (Ściąganie) Kasia Krupska, Małgosia Sicińska
Anioł III (Wagary) Magda Kawicka, Małgosia Sicińska
Anioł IV (Wpychanie młodszych) Oliwka Krupska
Anioł V (Napisy na...) Basia Mazińska
Anioł VI (Alkohol) Julia Sosnowska, Małgosia Sicińska
Anioł VII (Filmy pornograficzne) Basia Mazińska
Nałogowy palacz- Ala Dankowska
Wymuszacz- Maciej Paliński
Imprezowiczka- Kinga Zomrowska
Złodziej- Eliza Topczewska
Agresor- Adam Lewandowski
Piłat- Maciej Paliński
Żołnierze- Ala Dankowska, Adam Lewandowski
Maria Magdalena- Eliza Topczewska
Szymon z Cyreny- Maciej Paliński
Weronika- Dominika Skibińska
płaczące niewiasty- Dominika Skibińska, Kinga Zomrowska, Eliza Topczewska
człowiek z tłumu- Natalia Przybysławska

Odsłony: 1398
Pin It
Dnia 20 kwietnia 2011 r. uczniowie klas IV-VI Szkoły Podstawowej w Suszu obejrzeli w Katolickim Centrum Kultury inscenizację w formie misterium paschalnego pt. "Zaniósł na krzyż nasze grzechy". Przygotowali ich koledzy z Eucharystycznego Ruchu Młodych parafii pod wezwaniem św. Antoniego pod kierunkiem Pani Haliny Sąsiadek, która była pomysłodawcą i reżyserem przedstawienia.
Odsłony: 1554
Pin It
W dniu 6 maja 2011 r. w naszej szkole odbył się uroczysty apel z okazji Konstytucji 3 Maja, w którym uczniowie śpiewali różnego rodzaju piosenki. Przy okazji wręczono również nagrody za najpiękniejszy stół wielkanocny, a także konkurs historyczny. Klasy I C, II B oraz III D wygrały konkurs na najpiękniejszy stół wielkanocny i otrzymały nagrody z rąk Pani Dyrektor.

Odsłony: 1252
Pin It

             Przy pięknie ozdobionych stołach wielkanocnych uczniów klas I-III odwiedzili uczniowie Zespołu Szkół w Suszu przebrani za zające wielkanocne. 
             Licealiści pod kierunkiem Pani Barbary Kawickiej przygotowli dla naszych najmłodszych uczniów niespodzianki. Każde dziecko, które prawidłowo odpowiedziało na zadane przez zająca pytanie otrzymało maskotkę niespodziankę. 
             Wizyta starszych koleżanek i kolegów z maskotkami sprawiła maluchom dużo radości.  Za tą miłą niespodziankę dziękujemy Pani B. Kawickiej i młodzieży z Zespołu Szkół


Wyniki konkursu poznamy po feriach świątecznych.


 Danuta Świst - Piotrowska
Iwona Kaniecka

 

sko4

wymiana3

niepodlegla4

wolontariat2

Bez tytulu2

bibl

laboratoria1

Galeria wyjazdów na basen

Szkoła niepodległej

niepo