Cel główny
Głównym celem programu jest uświadomienie rodzicom i opiekunom dzieci znaczenia wczesnej profilaktyki astmy
oraz stworzenie dzieciom zagrożonym chorobą możliwości optymalnej jakości życia.
Cele szczegółowe
- Edukacja rodziców i opiekunów dzieci w zakresie umiejętności obserwacji objawów astmy,
- Zmiana percepcji dziecka z astmą jako osoby z pełnymi możliwościami rozwojowymi.
1. Problem alergii i astmy
1.1 Występowanie astmy
Astma oskrzelowa jest jedną z najczęściej występujących chorób przewlekłych. Światowa Organizacja Zdrowia
szacuje, że cierpi na nią od 100 do 150 milionów ludzi. Choruje ok. 6% dorosłej populacji świata, a liczba chorych
wzrasta przeciętnie o 50% w ciągu dekady. W Polsce z powodu astmy cierpi 8,6% dzieci i 5,4% dorosłych, a więc
ponad 2 miliony osób.
1.2 Co to jest astma?
W otaczającym nas świecie występuje wiele czynników zwanych alergenami, których nie toleruje ludzki organizm.
Astma oskrzelowa jest reakcją na niektóre z nich.
1.3 Czynniki wywołujące astmę
Napady astmy wywoływane są przez:
- różnego typu alergeny - roztocza, pyłki, zarodniki grzybów;
- wirusowe zapalenia dróg oddechowych;
- czynniki drażniące - dym tytoniowy, zanieczyszczenia, zapachy;
- czynniki fizyczne - zimne powietrze, wysiłek fizyczny, hiperwentylacja, zmiana pogody;
- niektóre leki - niesteroidowe leki przeciwzapalne;
- czynniki emocjonalne - śmiech;
- czynniki hormonalne - ciąża, choroby tarczycy;
1.4 Objawy astmy
W układzie oddechowym pod wpływem tych czynników rozwija się proces zapalny błony śluzowej. Oskrzela
reagują skurczem tak, że przepływ powietrza jest ograniczony. W konsekwencji u chorego występują trudności w oddychaniu,
świszczący oddech, kaszel, duszność. Objawy te występują zwłaszcza w nocy lub we wczesnych godzinach
rannych. Powtarzające się stany zapalne dróg oddechowych prowadzą do ich nadwrażliwości, a nawet do trwałego uszkodzenia.
Astma oskrzelowa jest chorobą cechującą się długoletnim przebiegiem i skłonnością do nawrotów dolegliwości,
które z różnym nasileniem trwają przez całe życie. W zasadzie choroba jest nieuleczalna, ale dzięki wczesnemu rozpoznaniu można uniknąć zaostrzeń i ciężkiego przebiegu, a co szczególnie ważne, nieodwracalnych uszkodzeń dróg oddechowych.
1.5 Co to jest alergia?
Wiele osób myli alergię z astmą. Są to pojęcia pokrewne, ale nie tożsame. Można mieć alergię z objawami astmy
lub bez takich objawów.
Alergia jest nadmierną reakcją na określone czynniki tj. pyłki, sierść zwierząt, niektóre leki lub składniki pokarmów.
Reakcja ta może przybierać różne postaci: łzawienie i swędzenie oczu, zatkany nos lub katar, rumień skóry bądź wywoływać objawy astmy. Astma jest jedną z reakcji, jaka może występować w alergii. Można również mieć astmę, nie będąc uczulonym na żaden określony czynnik, a po prostu nadwrażliwe drogi oddechowe.
2. Profilaktyka astmy
2.1 Profilaktyka pierwotna - zapobieganie rozwojowi astmy
Celem profilaktyki pierwotnej jest zapobieganie występowaniu choroby u osób obciążonych genetycznie (rodzinnie)
rozwojem alergii i/lub astmy.
Uważa się, że ryzyko rozwoju choroby alergicznej i astmy oskrzelowej u dziecka zależy przede wszystkim od
obecności alergii u matki, ojca oraz innych członków rodziny. Przyjmuje się, że ryzyko to wynosi 55-80%, gdy u obojga rodziców występują objawy choroby alergicznej, 70-80% gdy oboje rodzice uczuleni są na ten sam alergen i mają tę samą chorobę alergiczną, 30-35% gdy objawy dotyczą jednego z nich i 15-20% przy braku takiego obciążenia.
Uczulenie jest istotnym elementem, często poprzedzającym występowanie astmy. A zatem profilaktyka pierwotna
polega na działaniach w okresie dzieciństwa. W tym zakresie prowadzone będą działania edukacyjne w realizowanym programie szkolnym.
2.2 Profilaktyka wtórna - zapobieganie zaostrzeniom astmy
Profilaktyka wtórna polega na niedopuszczaniu lub znacznemu ograniczeniu występowania zaostrzeń już rozpoznaneji leczonej astmy. Zasadniczym jej celem jest powstrzymanie/zwolnienie rozwoju zmian destrukcyjnychi strukturalnych w oskrzelach. Metody profilaktyki wtórnej można podzielić na: farmakologiczne i nie farmakologiczne.
Działania nie farmakologiczne polegają na ograniczeniu narażenia dzieci na silne alergeny np. roztocza kurzu domowego, pyłki drzew, traw itd. gdyż uczulenie na nie zwłaszcza w okresie niemowlęcym stwarza wysokie ryzyko astmy w wieku późniejszym. Działania farmakologiczne zalecane są przez lekarza alergologa i do jego wskazań powinni
dostosować się rodzice lub opiekunowie.
3. Uzasadnienie realizacji programu w młodszych klasach
szkół podstawowych
Astma oskrzelowa to choroba przewlekła, jednakże z wcześnie wykrytą i prawidłowo leczoną astmę można normalnie żyć. Zbyt późne rozpoznanie astmy oraz jej niekontrolowany przebieg może doprowadzić do nieodwracalnych zmian w drogach oddechowych i inwalidztwa. Dlatego bardzo ważne jest wczesne wykrycie astmy już u małych dzieci i zapobieganie rozwojowi pełnych objawów choroby.
Program edukacyjny „Wolność Oddechu – Zapobiegaj Astmie” został wprowadzony w trosce o zdrowie polskich dzieci i umożliwienie im normalnego rozwoju i życia.
W naszej szkole realizowany jest program;” Wolność oddechu – zapobiegaj astmie”
WYNIKI SZKOLNEGO KONKURSU
„ WYKORZYSTUJĘ ZDOBYTĄ WIEDZĘ W PRAKTYCE”
MAKSYMALNA LICZBA PUNKTÓW DO ZDOBYCIA - 27
1. Magdalena Brzozowska kl. IIIa 25 pkt.
2. Alicja Bajtus kl. III d 22 pkt.
3. Kornelia Wargosz kl. III d 22 pkt.
4. Jędrzej Ryll kl. III a 22 pkt.
5. Kamil Kalbarczyk kl. III a 21 pkt.
6. Marta Pomarańska kl. III b 20 pkt.
7. Małgorzata Kajut kl. III b 20 pkt.
8. Wiktoria Białkowska kl. III d 20 pkt.
9. Aneta Nickel kl. III c 19 pkt.
10. Mateusz Nowakowski kl. III c 18 pkt.
11. Piotr Dańczyszyn kl. III a 18 pkt.
12. Michał Kukliński kl. III c 17pkt.
13. Kinga Rejwer kl. III b 17 pkt.
14. Mikołaj Idaczyk kl. III d 16 pkt.
15. Szymon Frankiewicz kl. III d 16 pkt.
16. Patryk Kaniecki kl. III a 15 pkt.
17.Jacek Jackiewicz kl. III c 13 pkt.
18. Cezary Chiliński kl. III c 8 pkt.
19. Klaudiusz Paliński kl. III b 7 pkt.
20. Dominika Kozak kl. III b 6 pkt.
Dziękujemy wszystkim za udział i gratulujemy
Organizatorzy konkursu
Barbara Bedra, Dorota Timoszuk
W konkursie wzięło udział 20 uczniów, po 5 z każdej klasy.
Kl. IIIa – wych. Barbara Bedra
1.Magdalena Brzozowska
2. Piotr Dańczyszyn
3. Kamil W Kalbarczyk
4. Patryk Kaniecki
5. Jędrzej Ryll
Kl. III b – wych. Dorota Timoszuk
-
Małgorzata Kajut
-
Dominika kozak
-
Klaudiusz Paliński
-
Pomarańska Marta
-
Kinga Rejwer
Kl. III c – wych. Krystyna Kamoda
-
Cezary Chiliński
-
Jacek Jackiewicz
-
Michał Kukliński
-
Aneta Nikel
-
Mateusz Nowakowski
Kl. III d – wych. Alicja Fanslau
-
Alicja Bajtus
-
Wiktoria Białkowska
-
Szymon Frankiewicz
-
Mikołaj Idaczyk
-
Kornelia Wargosz
Misterium było na tyle nietypowe, iż rozgrywało się w dwóch płaszczyznach historycznych i dosłownych poziomach sceny teatralnej.
- na niższym poziomie sceny jako pantomima przedstawiona została historia sprzed 2000lat.
- oraz scenki z życia codziennego uczniów nawiązujących w pewnym sensie do kolejnych stacji drogi krzyżowej.
Dyrekcja i uczniowie dziękują Pani Halinie Sąsiadek za możliwość obejrzenia
wspaniałego przedstawienia.
MŁODZI AKTORZY TO:
Jezus- Wojtek Linowski (gimnazjum)
Uczeń I (Bilety) Dominika Skibińska, Eliza Topczewska
Uczeń II (Ściąganie) Wiktoria Smolarska
Uczeń III (Wagary) Julia Sosnowska
Uczeń IV (Wypychanie młodszych z kolejki) Agnieszka Matyka
Uczeń V (Napisy na krzesłach, ławkach) Piotr Matyka
Uczeń VI (Alkohol) Natalia Przybysławska
Uczeń VII (Flimy pornograficzne) Wiktoria Smolarska
Anioł I (Bilety) Kasia Krupska
Anioł II (Ściąganie) Kasia Krupska, Małgosia Sicińska
Anioł III (Wagary) Magda Kawicka, Małgosia Sicińska
Anioł IV (Wpychanie młodszych) Oliwka Krupska
Anioł V (Napisy na...) Basia Mazińska
Anioł VI (Alkohol) Julia Sosnowska, Małgosia Sicińska
Anioł VII (Filmy pornograficzne) Basia Mazińska
Nałogowy palacz- Ala Dankowska
Wymuszacz- Maciej Paliński
Imprezowiczka- Kinga Zomrowska
Złodziej- Eliza Topczewska
Agresor- Adam Lewandowski
Piłat- Maciej Paliński
Żołnierze- Ala Dankowska, Adam Lewandowski
Maria Magdalena- Eliza Topczewska
Szymon z Cyreny- Maciej Paliński
Weronika- Dominika Skibińska
płaczące niewiasty- Dominika Skibińska, Kinga Zomrowska, Eliza Topczewska
człowiek z tłumu- Natalia Przybysławska

Przy pięknie ozdobionych stołach wielkanocnych uczniów klas I-III odwiedzili uczniowie Zespołu Szkół w Suszu przebrani za zające wielkanocne.
Licealiści pod kierunkiem Pani Barbary Kawickiej przygotowli dla naszych najmłodszych uczniów niespodzianki. Każde dziecko, które prawidłowo odpowiedziało na zadane przez zająca pytanie otrzymało maskotkę niespodziankę.
Wizyta starszych koleżanek i kolegów z maskotkami sprawiła maluchom dużo radości. Za tą miłą niespodziankę dziękujemy Pani B. Kawickiej i młodzieży z Zespołu Szkół
Wyniki konkursu poznamy po feriach świątecznych.
Danuta Świst - Piotrowska
Iwona Kaniecka