W dniach 14, 15 i 17 listopada 2016r. odbyły się zajęcia profilaktyczne na temat przemocy dla uczniów klas IV. W warsztatach wzięło udział 85 uczniów. Na zajęciach dzieci zdobyły wiedzę na temat różnych form krzywdzenia, nauczyły się rozpoznawania sytuacji niebezpiecznych oraz poszukiwania źródeł pomocy i wsparcia.
W listopadzie pani Alicja Romanowska (Rzecznik Praw Ucznia w naszej szkole) i pani Jolanta Olewniczak zapoznały uczniów klas IV-VI z Prawami Dziecka w ramach obchodzonego 20 listopada 2016 Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka. Uczniowie podczas zajęć poznali Konwencje Praw Dziecka oraz zapoznali się z treścią wiersza M. Brykczyńskiego pt.: " O prawach dziecka".Uczniowie klasy IV d oraz V b stworzyli wystawę prac plastycznych,które prezentowały podstawowe prawa dziecka. Prace zostały wywieszone na korytarzu naszej szkoły, aby uczniowie mogli utrwalić wiedzę o swoich prawach.
Taką oto puentą uczniowie klasy II f (wych. Lidia Komorowska) 14 listopada zakończyli pierwszą część jesiennego etapu programu „Zdrowo jem, więcej wiem”. W tym czasie przypomnieliśmy sobie znane nam już zasady racjonalnego, zdrowego odżywiania się. Mieliśmy okazję wcielić się w rolę prezenterów podczas przedstawiania przygotowanych przez siebie prezentacji warzyw i owoców.
Firma Amex - Bączek z Falknowa w ramach akcji pt. „Nie zapomnij o drugim śniadanku” ufundowała pudełka śniadaniowe z małą słodką (ale zdrową) niespodzianką dla pierwszaków z naszej szkoły. Najmłodszym przekazano wiedzę o tym, jak ważne jest drugie śniadanie i czego nie powinno w nim zabraknąć. Dzieci bardzo chętnie opowiadały o tym, co najbardziej lubią jeść. Ucieszyły się z prezentu, zwłaszcza gdy okazało się, że w pudełku znajduje się pyszny, owsiany baton.
Wysoka kultura osobista podczas przerw i w czasie lekcji, w drodze do szkoły i do domu, to teraz prawdziwy sprawdzian pozytywnych wzorców, które w tym roku zaproponował wszystkim samorząd uczniowski. Po ubiegłorocznym sukcesie programu "Samorząd uczniowski - szkołą demokracji" społeczność szkolna z dużym entuzjazmem włączyła się w realizację nowych zadań, które nie tylko uczą i utrwalają właściwe postawy, ale są przede wszystkim inspiracją życia szkolnego i istotnym elementem wychowawczym.
Dnia 14 listopada 2016r. w naszej szkole odbyły się pogadanki dla uczniów klas V i VI na temat: Dopóki się nie uzależnisz. Pogadanki przeprowadził specjalista terapii uzależnień mgr Andrzej Burzyński ze stowarzyszenia Specjalistyczna pomoc rodzinom "Nadzieja" z Grudziądza. Pogadanki odbyły się we wszystkich klasach V i VII w sumie w pogadankach uczestniczyło 154 uczniów. Tematyka pogadanek dotyczyła prezentacji problemów i zagadnień związanych ze skutkami zażywania alkoholu jakim jest "uzależnienie" i "choroba alkoholowa". W dyskusji z terapeutą uczniowie wykazali dość dobrą znajomość tematu. Koszt pogadanek w 100% sfinansowała Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Suszu.
15.11.2016 r. w Hali CSiR Susz przeprowadzony został turniej ministakówki „trójek” dziewcząt oraz chłopców z okazji Święta Niepodległości. W turnieju udział wzięło 5 szkół podstawowych z naszej gminy w tym po dwie drużyny w każdej kategorii z naszej szkoły. Bardzo dobrze spisały się drużyny chłopców, którzy wywalczyli dwa pierwsze miejsca i tym samym zdobyli złote oraz srebrne medale.
Czytaj więcej: Turniej minisiatkówki szkół podstawowych z okazji Święta Niepodległości
Harmonogram działań promujących czytelnictwo
w Szkole Podstawowej w Suszu w roku szkolnym 2016/2017
ZADANIA |
TERMIN |
1. Stworzenie „przyjaznej przestrzeni do czytania” w bibliotece szkolnej. Pozyskiwanie środków do wyposażenia pomieszczenia w dywan, fotel, lampę- przedmioty sprzyjające miłej atmosferze w czytelni. |
wrzesień |
2.Utworzenie kącika czytelniczego na korytarzu szkolnym ”Błękitna biblioteczka”. |
cały okres trwania programu |
2. Stworzenie strony internetowej dla uczniów, na której będą mogli wymieniać się opiniami o przeczytanych książkach, reklamować książki warte przeczytania, umieszczać posty z recenzjami dobrych książek, wymieniać się już przeczytanymi książkami. Ponadto prowadzenie reklamy nowości czytelniczych oraz umieszczanie informacji o ważnych akcjach czytelniczych prowadzonych w szkole. |
październik |
3. Współpraca z Biblioteką Miejską w Suszu, Powiatową Biblioteką Pedagogiczną w Iławie. Ponadto współpraca ze środowiskiem lokalnym, nauczycielami, rodzicami, dziadkami oraz z wszystkimi chętnymi osobami. |
cały okres trwania programu |
4. Prowadzenie kół, takich jak: Koło czytelniczo-artystyczne dla kl. I-III Koło języka polskiego dla klas III Koło czytelnicze "Akademia pięknego czytania" dla kl. III i IV-VI Koło języka polskiego dla kl. V Koło teatralne dla kl. IV |
cały okres trwania programu |
5.Konkursy dla kl. I-III konkurs krasomówczy konkurs recytatorski
|
X III-IV |
6. Konkursy dla kl. IV-VI konkurs krasomówczy konkurs literacki konkurs recytatorski "Konkurs pięknego czytania" |
X XII wg terminu organizatora V |
7.Lekcje biblioteczne dla kl. I-III i IV-VI klasy I 1.Wizyta w bibliotece szkolnej. 2.Pasowanie na czytelnika. klasy II 1.Wizyta w czytelni. 2.Mój ulubiony bohater z bajki. klasy III 1.Wizyta w czytelni. 2.Mój ulubiony bohater literacki. klasy IV 1.Wizyta w czytelni 2.Budowa książki. klasy V 1.Wizyta w czytelni. 2.”Słownik prawdę Ci powie. Funkcje i rodzaje słowników”. klasy VI 1.Wizyta w czytelni. 2 „Słownik dobry na wszystko, czyli jak korzystać ze Słowników języka polskiego”. |
cały okres trwania programu |
8.Pasowanie na czytelnika uczniów klas I.
|
listopad |
9.”Międzynarodowy Dzień Postaci z bajki” dla uczniów kl. I
|
listopad |
10.Konkurs plastyczny dla kl. I-III i IV-VI "By się czytać chciało, zakładkę stwórz wspaniałą" |
listopad |
11. Przeprowadzenie prelekcji na spotkaniach z rodzicami w kl. I-III i IV-VIna temat pozytywnego wpływu czytania na rozwój potencjału intelektualnego oraz poznawczego ucznia. |
grudzień |
12. Apel podsumowujący wyniki czytelnicze w I półroczu. Konkurs "Najlepszy czytelnik" w kategorii kl. I-III i IV-VI. |
styczeń |
13. Audycje czytelnicze w radiowęźle szkolnym "Czytanie na śniadanie". |
cały okres trwania programu |
14. Akcja „Rzucam wszystko i czytam” dla kl. I-III oraz IV-VI. Nauczyciele po usłyszeniu umówionego sygnału przerywają zajęcia i czytają uczniom w ciągu 10 minut wybraną przez dzieci książkę. |
raz w półroczu |
15.Akcja „Wielkie czytanie”. *Zorganizowanie spotkań uczniów z zaproszonymi do szkoły gośćmi, którzy czytają wybrane przez siebie książki. |
cały okres trwania programu |
16 Akcja ”Głośno czytać każdy może”. *Codzienne głośne czytanie fragmentów książek przez nauczycieli w kl. I-III |
cały okres trwania programu |
17. Audycja czytelnicza w radiowęźle szkolnym "Czytanie łączy pokolenia". |
luty |
17. Prezentacje treści książek z uwzględnieniem pozytywnych wzorców zachowań "Scena Dobrego Wychowania"- w wykonaniu kl. I-III oraz IV-VI. |
marzec |
18.Konkurs „Ilustracja do czytanej książki” dla kl. I-III i IV-VI.
|
kwiecień |
19.Konkurs „Najciekawsza recenzja książki”.
|
maj |
20. Apel podsumowujący wyniki czytelnicze w II półroczu. Konkurs "Najlepszy czytelnik" w kategorii kl. I-III i IV-VI. |
czerwiec |
Zakładamy, że wykorzystane z programu środki finansowe będą miały pozytywny wpływ na:
-wzrost czytelnictwa wśród uczniów,
-popularyzowanie czytelnictwa i poprawę jego stanu w szkole,
-rozbudzanie zainteresowań czytelniczych,
-kształtowanie wrażliwości czytelniczych,
-zmotywowanie uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej,
-rozwijanie umiejętności formułowania opinii o książce,
-doskonalenie umiejętności językowych,
-budowanie poczucia własnej wartości,
-rozwijanie sprawności umysłowych i umiejętności twórczych;
Czytanie książek nie jest obecnie zajęciem atrakcyjnym, szczególnie dla ludzi młodych, którzy szukają rozrywki poza światem literatury. Zapominają oni jednak o tym, że to właśnie teksty literackie kształtują wrażliwość, wzbogacają leksykę, pomagają zdobywać i pogłębiać wiedzę o świecie. Dzięki nim można swobodnie wybiegać w przyszłość lub powracać do przeszłości.
Dzięki realizacji różnorodnych działań pokażemy, że czytanie kształtuje wewnętrzny świat dziecka, a odpowiednio dobrana literatura pomaga budować system wartości i wskazuje życiowe priorytety.