Wysoka kultura osobista podczas przerw i w czasie lekcji, w drodze do szkoły i do domu, to teraz prawdziwy sprawdzian pozytywnych wzorców, które w tym roku zaproponował wszystkim samorząd uczniowski. Po ubiegłorocznym sukcesie programu "Samorząd uczniowski - szkołą demokracji" społeczność szkolna z dużym entuzjazmem włączyła się w realizację nowych zadań, które nie tylko uczą i utrwalają właściwe postawy, ale są przede wszystkim inspiracją życia szkolnego i istotnym elementem wychowawczym.
Swoje dobre zachowanie, godne naśladowania i wypracowane przykładami, a nie wyuczoną regułką uczniowie przenoszą na szkole uroczystości, dyskoteki, wycieczki i zwykłą codzienną uprzejmość wobec siebie, np. podczas przerwy.
- Nasze zachowanie w szkole oraz na co dzień wynika z tego, jak nasi rodzice nas wychowali - uważa Julia Borkowska, uczennica klasy piątej "c". - Każdy swoje zachowanie wynosi z domu.
Inaczej niż Julia dobre zachowanie postrzega uczennica klasy czwartej "b" Amelia Siebert:
- Myślę, że nasze zachowanie pokazuje jaki mamy charakter. Jeśli umiemy się dobrze zachować, to możemy być godni naśladowania, i dzięki temu zyskujemy wielu nowych znajomych i przyjaciół, a przecież nie spotkamy ich w domu.
Uczniowie na lekcjach rozmawiają już nie tylko o matematyce, czy o historii, ale również o tym jak i gdzie należy się zachowywać i dostrzegają zmiany w swoim postępowaniu. W szkole odbywają się liczne konkursy oraz zajęcia i warsztaty prowadzone przez nauczycieli, wychowawców oraz polonistów. Uczniowie w mowie i w piśmie wypowiadają się na temat swojego zachowania. Wiedzą, że nie należy oceniać innych, ale że najważniejsza jest wiedza, o tym jak samemu powinno się w danej chwili postąpić i co powiedzieć.
Każda klasa czwarta, piąta i szósta wzięła czynny udział w opracowaniu "Karty zasad dobrego zachowania", którą przyjęto do realizacji w szkolnym referendum. Uczniowie sami zadecydowali co i jak należy zmieniać, bo przecież dobrego zachowania nie można się tylko nauczyć. Należy je jeszcze przede wszystkim umiejętnie stosować i to najlepiej codziennie.
Tekst i zdjęcia:
Daniel Pączkowski
https://www.spsusz.pl/w-szkole/wydarzenia/1807-szkola-dobrego-wychowania#sigProIda495f5bb40