Co może zrobić nauczyciel?
1. Dawać bardzo krótkie komunikaty, formułowane pozytywnie: np. Teraz otwórz zeszyt, Kopiesz w ławkę!, Spakuj rzeczy!
2. Powtórzyć polecenie krótko i czytelnie.
3. Zapisać polecenie.
4. Sprawdzić, czy uczeń wykonał polecenie (czy rzeczywiście otworzył zeszyt), teraz dopiero przechodzimy do następnego polecenia: Np. : a teraz otwórz książkę na stronie 20. następnie: Spójrz na zadanie 2 na stronie 20. następnie: Zrób to zadanie.
5. Zwracać uwagę hasłowo: Spójrz na mnie!, Halo!, Zobacz!, Uwaga! – i zatrzymać wzrok na dziecku.
6. Użyć dzwoneczek czy gwizdek jako krótki sygnał dźwiękowy.
7. Stanąć przy dziecku, poklepać po ramieniu, kucnąć i popatrzyć mu w oczy, poprosić o powtórzenie jego słów – utrzymać kontakt wzrokowy.
8. Zrobić gimnastykę śródlekcyjną.
II. Nadmierna ruchliwość:
· Nerwowe ruchy rąk i stóp;
· Często wstają z miejsca, chodzą po klasie;
· Nadmiernie gadatliwe;
· Ciągle kręcą się;
· Grzebią w torbie;
· Gryzą ołówki;
· Wyrywają się do odpowiedzi, choć nie zawsze mają właściwą odpowiedź;
· Zaczepiają, potrącają.
Co może zrobić nauczyciel?
1. Poprosić ucznia o wykonanie drobnych czynności np.:
ü Zawieszania mapy;
ü Zbieranie kredy;
ü Przyniesienie kredy;
ü Zmoczenie gąbki;
ü Przyniesienie wody do kwiatków, podlanie kwiatków;
ü Zmycie tablicy.
2. Chwalić za każdy etap pracy, mówić powoli – to uspokaja.
3. Mało dopytywać, bo ucieknie od kontaktu, unikać pytania „DLACZEGO”, w zamian: „CO SKŁONIŁO CIĘ DO...?”
4. Za każdym razem pokazywać mu, co robi dobrze, z czego się cieszymy.
5. Gdy biegnie po korytarzu, to zatrzymać go i utrzymać kontakt wzrokowy, spytać o imię, odciągnąć uwagę „CHODŻ, POMÓŻ MI...”
6. Wzmacniać pozytywnie, pochwalić jak coś zrobi dobrze np. spokojnie przesiedziało 5 minut.
III. Nadmierna impulsywność:
· Impuls tzn. działałem już;
· Reakcja jest nieproporcjonalna do bodźców (agresja słowna, fizyczna);
· Działają nie przewidując konsekwencji swojego działania, łatwiej podpadają, bo nie sprawdzają czy nauczyciel jest obok;
· Wiedzą co powinni zrobić, ale tego nie robią; znają reguły, ale mają kłopoty z ich zastosowaniem;
· Są niecierpliwe, często wtrącają się do rozmowy, nie czekają na swoją kolej;
· Przypadkowo, nieumyślnie niszczą rzeczy;
· Prowokują, kłócą się;
· Obrażają się, kłamią;
· Odpowiadają nie na temat, wolą mówić niż słuchać;
· Ganeralizuja; „nikt mnie nie lubi/ nie kocha”.
Co może zrobić nauczyciel?
1. Dzień po dniu przypominać o zasadach.
2. Proponować „weź ołówek i pokaż na kartce jaki jesteś zły, narysuj to”;
3. Wykorzystać „kartkę bezpieczeństwa”, „Zgnieć ją, podrzyj, podeptaj, wyrzuć”
4. Odwróć uwagę dziecka „Chodź pomożesz mi przy...”
5. Zaproponować, by poskakało na materacach lub porzucało nimi;
6. Posadzić pomiędzy dwoma flegmatycznymi prymusami.
Dziecko nadpobudliwe ruchowo otrzymuje w szkole etykietę „nieznośnego”. W konsekwencji dzieci z ADHD:
· Mają niską samoocenę;
· Buntują się przeciwko normom społecznym;
· Próbują różnych używek;
· Są przygnębione, cierpią na depresję;
· Osiągają dużo niższe wyniki niż ich możliwości.
PAMIĘTAJMY:
· Nie należy karać za objawy!
· Współpraca rodziców, rodziców z nauczycielem może ułatwić dziecku z ADHD funkcjonowanie w szkole!
· Natomiast rolą rodziców i nauczycieli jest tak pokierować dzieckiem, aby mogło w pełni się rozwinąć. Reakcja na niewłaściwe zachowanie dziecka to zasada „7razy s”. – szybka, skuteczna, sprawiedliwa, słuszna, sympatyczna, słowna, stanowcza.
Opracowała: mgr Agnieszka Mierzyńska
SPIS WYKORZYSTANEJ LITERATURY:
1. „Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Prawie wszystko, co chcielibyście wiedzieć” – Tomasz Walończyk, Artur Kołakowski, Magdalena Skotnicka, Lublin 1999.
2. „Co się dzieje z moim dzieckiem? :zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania” Sabine Pauli, Andrea Kisch. – Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, cop.2004
3. „Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej” Małgorzata Dąbrowska, Małgorzata Rozesłaniec – Toruń: Adam Marszałek, 2004
4. „Zespół nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci. Informacje i wskazówki dla pedagogów i rodziców” Tomasz Walończyk, Magdalena Skotnicka, Artur Kołakowski, Agnieszka Pisula, Warszawa 2001.
5. „Problemy psychologiczne dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej” pod red. Małgorzaty Święcickiej. – Warszawa: Emu, 2003
6. „Trudności z koncentracją uwagi” Helmut Weyhreter. – Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, cop. 2002