Czcionka:
Kontrast:

Wydarzenia

czytaj

Sport

czytaj

Konsultacje

czytaj

Odsłony: 1338
Pin It

Członkowie Samorządu Uczniowskiego oraz Szkolnego Koła PCK przygotowali plakaty informacyjne o przebiegu akcji oraz prośbę o aktywne uczestnictwo uczniów oraz pracowników szkoły. Od samego rana wybrane klasy przemaszerowały główną ulicą miasta wręczając przechodnim kwiaty, słoneczka, dłonie.
           Prze cały dzień odbywała się zbiórka zużytych baterii, których zebrano  25 kg. Odbyła się również zbiórka karmy dla psów. W sumie zebrano jej 38 kg  i przekazano do schroniska dla bezdomnych zwierząt w Iławie. Zbiórkę karmy poprzedzono wykonaniem plakatów pod hasłem „STOP PRZEMOCY NAD ZWIERZĘTAMI”. Uczniowie naszej szkoły chętnie wzięli udział w VII Dniu Dobrych Uczynków.
          Sądzimy, że kolejna akcja będzie bardziej ciekawa i z większym rozmachem. Mamy nadzieję, że dzień ten na stałe wpisze się w plan pracy naszej szkoły oraz Samorządu Uczniowskiego i Szkolnego Koła PCK.

Zobacz galerię

 

Opiekę nad organizacją pełnili nauczyciele:

                                      Magdalena Skrzypczyńska
                                          Mariola Kołodziejska
                             Joanna Wolf
                                                Danuta Świst-Piotrowska


Odsłony: 1638
Pin It

Dnia 19 maja 2011 roku w naszej szkole po raz pierwszy odbył się VII Dzień Dobrych Uczynków pod patronatem Fundacji Ekologicznej ARKA. W tym dniu uczniowie szkoły mieli szansę zrobić dobry uczynek dla ludzi, zwierząt i środowiska.

Odsłony: 1552
Pin It

Laureatami turnieju zostali:

Miejsce I    Kamil Szczukowski, klasa IV a – 21 punktów   

Miejsce II   Kacper Romanowski, klasa IV a – 19 punktów

                    Izabela Giruć, klasa IV a

                    Angelika Wysocka, klasa V b

                    Arek Cichosz, klasa V d

Miejsce III   Dawid Grabara, klasa IV a – 18 punktów

                     Eliza Topczewska, klasa IV a

                     Patrycja Wiśniewska, klasa IV b

                     Rozalia Kosińska, klasa V a

                     Szymon Groll, klasa V b

Turniej przeprowadzili nauczyciele techniki:

Radosław Piotrowski oraz Katarzyna Prus

 

Odsłony: 1546
Pin It

W maju, wśród uczniów klas IV oraz V, odbył się szkolny turniej Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Udział  w nim wzięło 175 uczniów,  zadaniem których było poprawne  rozwiązanie testu składającego się z 25 pytań dotyczących przepisów ruchu drogowego oraz pierwszej pomocy.
Odsłony: 1565
Pin It
Drodzy uczniowie !
Powoli dobiega końca konkurs fotograficzny "Cztery pory roku w obiektywie". Zdjęcia można jeszcze nadsyłać do końca maja. Zachęcam do wiosennych spacerów i obserwacji budzącej się do życia przyrody.
 

                Dziękuje za odwiedzanie galerii i wasze głosy.
               Z poważaniem organizator kokursu: Joanna Wolf
 
Odsłony: 1621
Pin It

17 maja 2011 r. w naszej szkole 91 uczniów klas III brało udział w Ogólnopolskim Badaniu Umiejętności Trzecioklasistów, przygotowanym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Wszyscy uczniowie pisali testy składające się dwóch części: polonistycznej i matematycznej. Wyniki testów poznamy w czerwcu.

 
Odsłony: 1346
Pin It

Cel główny

Głównym celem programu jest uświadomienie rodzicom i opiekunom dzieci znaczenia wczesnej profilaktyki astmy

oraz stworzenie dzieciom zagrożonym chorobą możliwości optymalnej jakości życia.

 
Cele szczegółowe

- Edukacja rodziców i opiekunów dzieci w zakresie umiejętności obserwacji objawów astmy,

- Zmiana percepcji dziecka z astmą jako osoby z pełnymi możliwościami rozwojowymi.

 

 1. Problem alergii i astmy

 1.1 Występowanie astmy

Astma oskrzelowa jest jedną z najczęściej występujących chorób przewlekłych. Światowa Organizacja Zdrowia

szacuje, że cierpi na nią od 100 do 150 milionów ludzi. Choruje ok. 6% dorosłej populacji świata, a liczba chorych

wzrasta przeciętnie o 50% w ciągu dekady. W Polsce z powodu astmy cierpi 8,6% dzieci i 5,4% dorosłych, a więc

ponad 2 miliony osób.

 

1.2 Co to jest astma?

W otaczającym nas świecie występuje wiele czynników zwanych alergenami, których nie toleruje ludzki organizm.

Astma oskrzelowa jest reakcją na niektóre z nich.

 

1.3 Czynniki wywołujące astmę

Napady astmy wywoływane są przez:

- różnego typu alergeny - roztocza, pyłki, zarodniki grzybów;

- wirusowe zapalenia dróg oddechowych;

- czynniki drażniące - dym tytoniowy, zanieczyszczenia, zapachy;

- czynniki fizyczne - zimne powietrze, wysiłek fizyczny, hiperwentylacja, zmiana pogody;

- niektóre leki - niesteroidowe leki przeciwzapalne;

- czynniki emocjonalne - śmiech;

- czynniki hormonalne - ciąża, choroby tarczycy;

 

1.4 Objawy astmy

W układzie oddechowym pod wpływem tych czynników rozwija się proces zapalny błony śluzowej. Oskrzela

reagują skurczem tak, że przepływ powietrza jest ograniczony. W konsekwencji u chorego występują trudności w oddychaniu,

świszczący oddech, kaszel, duszność. Objawy te występują zwłaszcza w nocy lub we wczesnych godzinach

rannych. Powtarzające się stany zapalne dróg oddechowych prowadzą do ich nadwrażliwości, a nawet do trwałego uszkodzenia.

Astma oskrzelowa jest chorobą cechującą się długoletnim przebiegiem i skłonnością do nawrotów dolegliwości,

które z różnym nasileniem trwają przez całe życie. W zasadzie choroba jest nieuleczalna, ale dzięki wczesnemu rozpoznaniu można uniknąć zaostrzeń i ciężkiego przebiegu, a co szczególnie ważne, nieodwracalnych uszkodzeń dróg oddechowych.

 

1.5 Co to jest alergia?

Wiele osób myli alergię z astmą. Są to pojęcia pokrewne, ale nie tożsame. Można mieć alergię z objawami astmy

lub bez takich objawów.

Alergia jest nadmierną reakcją na określone czynniki tj. pyłki, sierść zwierząt, niektóre leki lub składniki pokarmów.

Reakcja ta może przybierać różne postaci: łzawienie i swędzenie oczu, zatkany nos lub katar, rumień skóry bądź wywoływać objawy astmy. Astma jest jedną z reakcji, jaka może występować w alergii. Można również mieć astmę, nie będąc uczulonym na żaden określony czynnik, a po prostu nadwrażliwe drogi oddechowe.

 

 2. Profilaktyka astmy

2.1 Profilaktyka pierwotna - zapobieganie rozwojowi astmy

Celem profilaktyki pierwotnej jest zapobieganie występowaniu choroby u osób obciążonych genetycznie (rodzinnie)

rozwojem alergii i/lub astmy.

Uważa się, że ryzyko rozwoju choroby alergicznej i astmy oskrzelowej u dziecka zależy przede wszystkim od

obecności alergii u matki, ojca oraz innych członków rodziny. Przyjmuje się, że ryzyko to wynosi 55-80%, gdy u obojga rodziców występują objawy choroby alergicznej, 70-80% gdy oboje rodzice uczuleni są na ten sam alergen i mają tę samą chorobę alergiczną, 30-35% gdy objawy dotyczą jednego z nich i 15-20% przy braku takiego obciążenia.

Uczulenie jest istotnym elementem, często poprzedzającym występowanie astmy. A zatem profilaktyka pierwotna

polega na działaniach w okresie dzieciństwa. W tym zakresie prowadzone będą działania edukacyjne w realizowanym programie szkolnym.

 

 2.2 Profilaktyka wtórna - zapobieganie zaostrzeniom astmy

Profilaktyka wtórna polega na niedopuszczaniu lub znacznemu ograniczeniu występowania zaostrzeń już rozpoznaneji leczonej astmy. Zasadniczym jej celem jest powstrzymanie/zwolnienie rozwoju zmian destrukcyjnychi strukturalnych w oskrzelach. Metody profilaktyki wtórnej można podzielić na: farmakologiczne i nie farmakologiczne.

Działania nie farmakologiczne polegają na ograniczeniu narażenia dzieci na silne alergeny np. roztocza kurzu domowego, pyłki drzew, traw itd. gdyż uczulenie na nie zwłaszcza w okresie niemowlęcym stwarza wysokie ryzyko astmy w wieku późniejszym. Działania farmakologiczne zalecane są przez lekarza alergologa i do jego wskazań powinni

dostosować się rodzice lub opiekunowie.

 

3. Uzasadnienie realizacji programu w młodszych klasach

szkół podstawowych

Astma oskrzelowa to choroba przewlekła, jednakże z wcześnie wykrytą i prawidłowo leczoną astmę można normalnie żyć. Zbyt późne rozpoznanie astmy oraz jej niekontrolowany przebieg może doprowadzić do nieodwracalnych zmian w drogach oddechowych i inwalidztwa. Dlatego bardzo ważne jest wczesne wykrycie astmy już u małych dzieci i zapobieganie rozwojowi pełnych objawów choroby.

 

 Program edukacyjny „Wolność Oddechu – Zapobiegaj Astmie” został wprowadzony w trosce o zdrowie polskich dzieci i umożliwienie im normalnego rozwoju i życia.

Odsłony: 1592
Pin It

W naszej szkole realizowany jest program;” Wolność oddechu – zapobiegaj astmie”

  Opis programu

 

Odsłony: 1357
Pin It

 

WYNIKI SZKOLNEGO KONKURSU

 

„ WYKORZYSTUJĘ ZDOBYTĄ WIEDZĘ W PRAKTYCE”

 

 

MAKSYMALNA LICZBA PUNKTÓW DO ZDOBYCIA -  27

 

 

1. Magdalena Brzozowska   kl. IIIa          25 pkt.

2. Alicja Bajtus                     kl. III d          22 pkt.

3. Kornelia Wargosz            kl. III d          22 pkt.

4. Jędrzej Ryll                       kl. III a          22 pkt.

5. Kamil Kalbarczyk            kl. III a           21 pkt.

6. Marta Pomarańska           kl. III b          20 pkt.

 7. Małgorzata Kajut              kl. III b          20 pkt.

 8. Wiktoria Białkowska         kl. III d          20 pkt.

 9. Aneta Nickel                       kl. III c           19 pkt.

 10. Mateusz Nowakowski      kl. III c           18 pkt.

 11. Piotr Dańczyszyn              kl. III a           18 pkt.

 12. Michał Kukliński              kl. III c           17pkt.

 13. Kinga Rejwer                    kl. III b           17 pkt.

 14. Mikołaj Idaczyk                kl. III d           16 pkt.

 15. Szymon Frankiewicz        kl. III d           16 pkt.

 16. Patryk Kaniecki                kl. III a           15 pkt.

 17.Jacek Jackiewicz                kl. III c           13 pkt.

 18. Cezary Chiliński                kl. III c           8 pkt.

 19. Klaudiusz Paliński             kl. III b           7 pkt.

20. Dominika Kozak                kl. III b           6 pkt.

 

 

 

    Dziękujemy wszystkim za udział i gratulujemy                

             

                                                                                 Organizatorzy konkursu

                                                                                                                                      Barbara Bedra, Dorota Timoszuk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sko4

wymiana3

niepodlegla4

wolontariat2

Bez tytulu2

bibl

laboratoria1