Członkowie SK LOP „Mrówka” pod opieką Jolanty Olewniczak oraz pozostali uczniowie z klas IVa, IV b oraz VI c wzięli udział w Konkursie Rzeka Roku 2014 prowadzonym w ramach programu Zaadoptuj rzekę KLUBU GAJA.W tym roku wybieraliśmy z pośród następujących rzek : Bobrza, Bug, Muchawka, Narew, Noteć, Rawka, Słupia, Świder, Tanew, Wilga, Wisła.W dniach od 1 do 29 września uczniowie mogli głosować na swoją rzekę - faworytkę (pod opieką nauczyciela informatyki p. Macieja Tura). Z niecierpliwością czekamy na wyniki głosowania.
Projekt "Mały Mistrz" jest współfinansowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Głównymi celami stawianymi przed programem Mały Mistrz są:
- Poprawa stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności ruchowych uczniów klas I-III.
- Wsparcie nauczycieliedukacji wczesnoszkolneji wychowania fizycznego w zaplanowaniu
- Promowanie nowych,atrakcyjnych form zajęćruchowych zgodnych z nową podstawą programową.
- Monitorowanie stanu zdrowia, rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej uczniów klas I-III
- Określenie preferencji w wyborze aktywności fizycznej uczniów.
- Zachęcenie uczniów do podejmowania nowych form aktywności fizycznej.
O programie
Program „Mały Mistrz”skierowany jest do dzieci zklas I-III szkół podstawowych, a jego idą jest propagowanie aktywnej postawy. Formuła "Małego Mistrza" opiera się na sześciu zasadniczych blokach sportowych z możliwością poszerzania o pokrewne dziedziny. W każdym bloku uczeń ma szansę opanowania określonych umiejętności i wiadomości, za które nagradzany jest odpowiednią odznaką.
Bloki te to:
Rowerzysta-Turysta,Gimnastyk-Tancerz,Saneczkarz-Narciarz-Łyżwiarz,Piłkarz,Lekkoatleta,Pływak-Wodniak.
Poszczególne bloki (sporty) przedstawione są w układzie czasowym zgodnym z rokiem szkolnym i dostosowane między innymi do warunków atmosferycznych. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żeby na nauczyciel realizował program według własnej koncepcji dopasowanej do możliwości placówki oświatowej.
Zaproponowane sprawności mogą być prowadzone przez nauczyciela w ciągu trzech lat nauki w klasach I–III, z tym, że z każdym rokiem zwiększają się wymagania, którym powinno sprostać dziecko. Nauczyciel może w kolejnych latach zmieniać niektóre sprawności i np. w I klasie w ramach sprawności “Piłkarz” realizować zajęcia piłki nożnej, a w następnych latach np. koszykówki czy siatkówki.
Uczniowie po opanowaniu kolejnych sprawności i umiejętności ruchowych otrzymują odznakę, którą wklejają do specjalnej legitymacji. Zdobywca kompletu sprawności otrzymuje tytuł Małego Mistrza.
Program Małego Mistrza pomaga nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej i współpracującym nauczycielom wychowania fizycznego w:
- dostosowaniu zajęć w klasach I-III do nowej podstawy programowej,
- monitorowaniu stanu zdrowia, rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej uczniów szkół podstawowych,
- zintegrowaniu zajęć ruchowych z innymi zadaniami edukacyjnymi.
Dnia 3 października 2014roku uczniowie klasy I c wybrali się na wycieczkę do sadu. Tam obserwowali drzewa owocowe, głównie jabłonie. Poznawali różne odmiany jabłek. Konsumowali soczyste i dojrzałe owoce.
Uczniowie klasy Ic byli gośćmi na stoisku dla których gimnazjaliści z „5 Brygady” przygotowali niespodzianki. Uczniowie z sekcji gimnazjalnej grupy rekonstrukcji historycznych „5 Brygada” przygotowali stoisko, na którym można było zapoznać się z umundurowaniem i uzbrojeniem polskich partyzantów z czasów II wojny światowej.
Czytaj więcej: Spotkanie z grupą rekonstrukcji historycznych „5 Brygada”
Terminarz spotkań z rodzicami w roku szkolnym 2014/2015
Termin |
Temat |
do18 września 2014r.
|
Spotkanie klasowe z wychowawcą – wybór klasowej rady rodziców, zapoznanie rodziców z ZWO, planem pracy wychowawcy. Przedstawienie Programu Wychowawczego Szkoły i Szkolnego Programu Profilaktyki, Kalendarza Imprez i Uroczystości, Koncepcją Pracy Szkoły. Przedstawienie rodzicom propozycji form objęcia uczniów pomocą psychologiczno-pedagogiczną w roku szkolnym 2014-2015 |
10 września 2014r. |
Spotkanie dyrektora z rodzicami uczniów klas III w ramach projektu „Umiem pływać”
|
24 wrzesień 2014r. |
Spotkanie dyrektora z Radą Rodziców, uchwalenie Programu Wychowawczego Szkoły i Szkolnego Programu Profilaktyki. |
16 październik 2014r. |
Dzień Otwarty- konsultacje indywidualne – przedstawienie informacji o uczniach
|
12-13-14 listopad 2014r. |
Spotkanie klasowe z wychowawcą, poinformowanie rodziców uczniów o propozycjach ocen na I półrocze oraz o zagrożeniach ocenami niedostatecznymi, nagannymi lub nieodpowiednimi zachowania. 12.11.2014r. godz. 15.30 -Spotkanie rodziców uczniów klas I-III z psychologiem na temat „Wygórowane ambicje i oczekiwania rodzica wobec dziecka i nauczyciela a jego rola, prawidłowy rozwój i współdziałanie w grupie”
|
16 grudzień 2014r. |
Dzień Otwarty- konsultacje indywidualne – przedstawienie informacji o uczniach. Jarmark Świąteczny i Koncert Kolęd
|
23-24-25 luty 2015r. |
Spotkanie klasowe z wychowawcą – poinformowanie rodziców o ocenach uzyskanych przez uczniów na I półrocze, sprawdzianie kl. VI.
|
20-21-22 kwiecień 2015r. |
Spotkanie klasowe z wychowawcą- poinformowanie rodziców o osiągnięciach i zachowaniu uczniów, organizacja wycieczek klasowych. Spotkanie rodziców uczniów klas IV-VI z psychologiem na temat „ Zwiększenie umiejętności i kompetencji wychowawczych rodziców”
|
13-14-15 maj 2015 r. |
Spotkanie klasowe z wychowawcą poinformowanie rodziców uczniów o propozycjach ocen rocznych oraz zagrożeniach ocenami niedostatecznymi i oceną naganną i nieodpowiednią z zachowania.
|
Nasza szkoła od wielu już lat promuje zasady zdrowego stylu życia i podejmuje liczne działania z zakresu edukacji zdrowotnej prowadzone w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. Edukacja zdrowotna stanowi ważny element programu nauczania i wychowania szkoły. Uczestniczymy w wielu programach, projektach i kampaniach promujących zdrowy styl życia. Działania te łączą nasz siecią szkół promujących zdrowie, dlatego projekt tenwydał się nam idealnym dla kontynuacji naszej pracy.
Jakie są cele Szkoły Promującej Zdrowie?
Nadrzędnym celem SZPZ jest zdrowy styl życia społeczności szkolnej i lokalnej.
Aby to osiągnąć społeczność szkolna powinna starać się m.in.:
-
kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie każdej osoby, w rodzinie i w społeczności lokalnej,
-
zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stworzyć uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów,
-
umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznegooraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości,
-
zapewnić sprzyjające zdrowiu środowisko do pracy i nauki,
-
włączyć edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania,
-
wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego,
-
włączyć do działań szkoły służbę zdrowia, zwłaszcza do edukacji zdrowotnej.
O PROMOCJI ZDROWIA
Koncepcja szkoły promującej zdrowie narodziła się w Europie w połowie lat 80 dwudziestego wieku. Polska przystąpiła do niej i tak stopniowo w całym kraju szerzona była idea szkół promujących zdrowie. Ruch szkół promujących zdrowie rozwija się w Europie i obejmuje obecnie 45 krajów stowarzyszonych w Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie, którym wspólnie patronuje Światowa Organizacja Zdrowia, Rada Europy i Komisja Europejska.
W ramach upowszechniania programu stworzono strukturę wspierającą rozwój sieci SzPZ − utworzono Zespół ds. Promocji Zdrowia, powołano Krajowego Koordynatora ds. promocji zdrowia w szkole oraz wojewódzkich koordynatorów. Aktualnie we wszystkich województwach istnieją sieci szkół, w niektórych nawet funkcjonują sieci rejonowe, powiatowe lub miejskie, utworzone w celu łatwiejszego koordynowania i skuteczniejszego wspierania pracy szkół. Do wojewódzkich sieci SzPZ należą obecnie, poza szkołami różnych typów, inne placówki oświatowo-wychowawcze, takie jak: przedszkola, bursy, domy wczasów dziecięcych. Obecnie w Polsce jest około 2600 placówek w sieci szpz.
W Polsce koncepcja szkoły promującej zdrowie stale się rozwija i ulega modyfikacjom. Przyjęto, że:
Szkoła
-
Jest środowiskiem, którego społeczność nie tylko uczy się i pracuje , ale także żyje - nawiązuje kontakty z innymi, przeżywa porażki i sukcesy, odpoczywa, bawi się itp. Szkoła jest więc miejscem, w którym społeczność ma nie tylko wywiązywać się z obowiązków, ale także powinna dobrze się czuć.
-
Jest elementem środowiska lokalnego: oba te środowiska wzajemnie na siebie oddziałują.
-
Jest miejscem, które przygotowuje młodych ludzi nie tylko do następnego etapu edukacji, ale również do życia, w tym do dokonywania „zdrowych” wyborów.
Promująca
-
Tworząca warunki (fizyczne i społeczne), sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia.
-
Umożliwiająca aktywne uczestnictwo społeczności szkolnej w działaniach na rzecz zdrowia.
Zdrowie
-
Ma cztery wymiary: fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy, które powinny być w harmonii.
-
Decyduje o jakości życia ludzi obok wykształcenia i warunków ekonomicznych.
Projekt powszechnej nauki pływania - Umiem Pływać
ZAŁOŻENIA I CELE PROJEKTU
Projekt powszechnej nauki pływania „Umiem pływać” jest adresowany do uczniów klas III szkół podstawowych w całej Polsce. Zakłada systematyczny i powszechny udział dzieci w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowych z zakresu „nauki pływania”.
Główne cele projektu:
-
upowszechnianie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży,
-
nabycie przez dzieci podstawowych umiejętności pływania,
-
profilaktyka przeciwdziałania i korygowanie wad postawy,
-
zapobieganie zjawiskom patologii społecznych, w tym alkoholizmowi, poprzez
organizację zajęć sportowych dla uczniów,
-
efektywne wykorzystanie infrastruktury sportowej (pływalnie),
-
wyrównywanie szans w dostępie do infrastruktury sportowej poprzez objęcie
projektem w szczególności uczniów, zamieszkałych w miejscowościach, w których
nie wybudowano krytej pływalni,
-
edukacja w zakresie bezpiecznego korzystania z akwenów wodnych.
Projekt powszechnej nauki pływania jest propozycją uczestniczenia w dodatkowych zajęciach sportowych dla uczniów, którzy chcą podejmować aktywność fizyczną również poza obowiązkowymi zajęciami wychowania fizycznego. Projekt będzie kierowany do wszystkich dzieci – uczniów klas III szkół podstawowych w całym kraju, bez selekcjonowania na mniej lub bardziej sprawnych czy uzdolnionych ruchowo uczniów.
Metodycznie zorganizowane i powszechnie dostępne zajęcia „nauki pływania”, będą również stanowić atrakcyjną propozycję zagospodarowania wolnego czasu uczniów, w kontekście profilaktyki zapobiegania zjawiskom patologii społecznych.
Upowszechnianie aktywności fizycznej, usportowienie dzieci, popularyzacja sportu, to bardzo istotne i skuteczne elementy procesu edukacji i wychowania młodego pokolenia. W pierwszych latach życia każdego dziecka kształtują się jego cechy psychomotoryczne, a rozpoczęcie szkolnej edukacji jest okresem, w którym procesy te są szczególnie intensywne. Potwierdzają to wyniki badań prezentowane w wielu naukowych publikacjach. Jest oczywiste, że wychowanie fizyczne realizowane w ramach obowiązkowych zajęć szkolnych, nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb ruchowych dzieci i rozwijać w pełni ich różnorodnych sportowych zainteresowań. Jedną z dodatkowych form wzbogacających zakres aktywności i umiejętności ruchowych dzieci są pozalekcyjne i pozaszkolne zajęcia sportowe. Naturalna potrzeba ruchu, a także atrakcyjność sportowej rywalizacji powoduje, że młodzież chętnie uczestniczy w różnych formach zajęć pozalekcyjnych.
Zajęcia w ramach projektu powszechnej nauki pływania to przede wszystkim propozycja skorzystania z możliwości nabycia podstawowych umiejętności pływania, ale również możliwość rozwijania i podnoszenia sprawności fizycznej, zachęcanie do systematycznego uprawiania sportu w czasie wolnym od nauki oraz zachęcanie i wdrażanie do prowadzenia zdrowego i aktywnego stylu życia. Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach prowadzonych na basenie, bez względu na poziom umiejętności i sprawności fizycznej.
Warto podkreślić, że pływanie jest postrzegane jako sport najbardziej wszechstronny i bezpieczny, doskonale wpływa na sprawność wszystkich układów anatomicznych człowieka i przyczynia się do podnoszenia ogólnej wydolności organizmu. W sposób szczególny wpływa na ogólny rozwój i sprawność dzieci. Liczne badania wyraźnie wskazują, że „mali pływacy” mają lepszą koordynację ruchową, są bardziej sprawni, wykazują większą odwagą od „niepływających” rówieśników. Wykazano również, że ćwiczenia w wodzie i pływanie to jeden z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania i korygowania wad postawy.
Równie istotna jest kwestia zapobiegania wypadkom. Co roku w Polsce dochodzi do wielu wypadków nad wodą, czego skutkiem są utonięcia. Dla przykładu w 2007 zanotowano 376 wypadków utonięć, w 2008 – 352, w 2009 – 357, w 2010 – 369, w 2011 - 396, w 2012 było ich 449, a w 2013 już 381 osób straciło życie w wyniku utonięcia (źródło: dane z policyjnego portalu www.policja.pl).
Skuteczną metodą zapobiegania zdarzeniom, których skutkiem są utonięcia, jest posiadanie umiejętności pływania, a także świadomość zagrożeń, na jakie narażone są osoby korzystające z otwartych akwenów wodnych, na co autorzy projektu zwracają szczególną uwagę, podczas jego realizacji.
Realizując hasło tygodnia „Dary Jesieni” dzieci z grup świetlicowych przygotowywały razem z nauczycielami kącik „zdrowej żywności”. W koszach znalazły się owoce i warzywa, uczniowie przynieśli również do dekoracji kasztany i żołędzie, kolorowe liście.
Po raz kolejny ruszyła zainicjowana przez wojewodę warmińsko-mazurskiego akcja informacyjna „Czad nie musi zabijać”. W związku z czym uczniowie klasy I c wraz z wychowawcą Barbarą Bedra odwiedziły OSP w Suszu. Strażak p. Andrzej Krupski opowiedział dzieciom co to jest czad. Uczulił na to, że nie możemy pozostawać obojętni wobec zagrożenia, jakie w okresie zimowym niesie ze sobą nieodpowiednie eksploatowanie urządzeń grzewczych. Wyjaśnił dzieciom co to jest i jak ważne znaczenie ma odpowiednia wentylacja w mieszkaniach i domach. W czasie wizyty w budynku OSP dzieci obejrzały także wozy i sprzęt strażacki.